Gezicht op Châtel-Censoir
5 dec, 2017 Onderdeel van poésiesPaul Gellings is dichter, schrijver en vertaler. Bij Arbeiderspers kwamen enkele van zijn gedichtenbundels uit. Zijn romans zijn onder andere Witte paarden (De Geus, 2001), De zomer van Icarus (Passage, 2010), Verbrande schepen (Passage, 2011) en Augustusland (Passage, 2013). In 2014 is van hem een roman in het Frans in het licht gebracht: Amsterdam Quartier Sud (Ed. Pierre Guillaume de Roux), en twee jaar geleden verscheen de roman De jacht op de klaproos. Dit jaar kwam een bundel korte verhalen uit: Zondagavondbuurt. Paul Gellings is door het Franse ministerie van Cultuur onderscheiden voor de manier waarop hij al sinds bijna veertig jaar de Franse taal en cultuur onder de aandacht brengt. Het gedicht dat volgt is nieuw.
Herfst in de kloostertuin – o, dit kunnen schilderen
het geel tapijt onder de linde over canvas leggen
alles even gloedvol, zelfs in morgennevel
of middagzon laten stromen over de kerk op de heuvel
door een poortje laten gutsen terwijl één stap verder
schaduw opwelt, donkere nissen waarin katten geeuwen
herfst ook op de bemoste trappen naar beneden
naar de avond die de luiken op de huizen sluit
grauw van woede, argwaan, schilferend van
wind en regen – ja, hoe schilder je het lelijkste
gezicht van het verval zodanig dat er toch iets
moois in te ontdekken blijft? Steeds opnieuw
proberen maar, om dan zelf in canvas te verdwijnen
rond te dwalen in de kloostertuin en daar ten slotte
neer te dwarrelen uit die verkleurde bladerkroon
in een verneveld maar lichtgevend naseizoen
op een tijdloze oktoberdag voorgoed
in dit gedicht geschilderd